Efter många års velande slog jag äntligen till.
En Svartkvarna "i lådor" inköptes av en hedersman i Torsby.

Att valet föll på en Svartkvarna, eller Husqvarna modell 24 som den egentligen heter, var en "beräknad slump".
Detta är den första veteranmotorcykel jag renoverar så jag ville inte ha något extra svårt. Dessutom ville jag att det skulle vara en motorcykel där det finns delar att hitta om jag behövde det. Till sist var det tvunget att vara en motorcykel som jag tycker är riktigt fin!

2009-12-17

Snett ute?

Vad har vi på gång här då?













Kolla svetsen! Assnygg!













Skall Jonas ge bort en manlig tavelram i julklapp?

Nu då? Någon gissning?













Den har fått stöd och en skruv på varje sida!













Just det. Det är dags att mäta vevaxelns skevhet.













Mätklockan uppriggad (försök att inte titta på den svetsen)













Och inte var det mycket skevhet att tjafsa om heller. 0.02 mm på den mätpunkten.

















”En avvikelse på högst 0.03 mm kan godkännas. Har man utfört detta arbete inses lätt varför balanspartiet alltid skall skonas från stötar och slag” Så står det i ”Reparationshandbok för Husqvarnamotorcyklar 120 cc - 175 cc”. Dom borde veta. Tur att dom inte såg när gummiklubban (jag svär mig fri från allt ansvar) slog ut den ur blocket!

Nu ska jag göra ren den innan jag gör den egentliga uppmätningen. Jag kunde bara inte låta bli när nu mätjiggen, eller vad det kan tänkas heta, blev klar.
Rätt schysst uppsättning för 299 spänn inklusive mätklocka med stativ.

Passar den till DKWn?
För att kunna använda den till andra och större ting i framtiden kan jag kapa den på mitten och sätta den på mitt gamla uttjänta fräsbord.

2 kommentarer: