Efter många års velande slog jag äntligen till.
En Svartkvarna "i lådor" inköptes av en hedersman i Torsby.

Att valet föll på en Svartkvarna, eller Husqvarna modell 24 som den egentligen heter, var en "beräknad slump".
Detta är den första veteranmotorcykel jag renoverar så jag ville inte ha något extra svårt. Dessutom ville jag att det skulle vara en motorcykel där det finns delar att hitta om jag behövde det. Till sist var det tvunget att vara en motorcykel som jag tycker är riktigt fin!

2009-12-14

Motorrenovering del 3 - isärplockning

Först måste jag hänvisa till "Morfars" filosofiska föreläsning om skillnaden mellan att "plocka isär" och att "plocka sönder" i "Kaspar, Atomragnar och gäddkungen" av Mikael Engström. Jag skrattar alltid mer än ungarna när jag läser det stycket för dom, även om skrattet är lite nervöst...

Att öppna en motor på en hoj som stått ute är extra spännande. Hur mycket har den farit illa? Jag har sett exempel där vatten runnit in och blandat sig med oljan (om det fanns nån kvar) och axlarna är mer eller mindre förstörda.

Inget sånt här tack och lov. På kopplingskorgsidan såg det ut så här när jag plockat bort lite:













Motorn är inte direkt i oskruvat skick så de yttre gängorna på pinnbultarna som håller kopplingskåpan var mer eller mindre dåliga. Jag får göra nya. Annars inga problem. Alla andra gängor och muttrar i högform.

På svänghjulssidan såg det lite tristare ut. Svänghjulsmuttern har fått sig en och annan törn kan man ana:













Kanske har någon tidigare entusiast inte vetat att den är vänstergängad?
Lager och packboxar skall bytas så det spelar egentligen ingen roll hur mycket stryk den fått om vevaxeln är rak och fin. Jag känner inget konstigt med veven, men vi får se när jag mäter upp den.

Kedjedrevet har nån tidigare ägare haft problem med kan man konstatera. En aning slut…













Om ni tvekar om vilket som är det gamla drevet så kanske Spindelmannen kan intressera? :)
Även med avdragare var det en kamp att få loss det, och om man tittar innanför så har krysskilen gått tvärt av! Ena halvan hade gjort gemensam sak med utgående axeln.













Det gick att övertala biten som satt kvar att släppa utan att skada på axeln, tack och lov.

Det börjar glida isär! Gummiklubba har en mäktig övertalningsförmåga, i brist på avdragare M-24851-52













Man anar att det kan bli lager och packbox byten...













TS-trading (se länk) måste sitta och vänta vid datorn! I förrgår skickade jag beställningen "alla packboxar och kullager till en Svartkvarnamotor" och idag låg paketet i postlådan!

1 kommentar:

  1. Billy Liljegren4 maj 2010 kl. 21:25

    Har du någon handbok för motorrenoveringen?

    SvaraRadera