Efter många års velande slog jag äntligen till.
En Svartkvarna "i lådor" inköptes av en hedersman i Torsby.

Att valet föll på en Svartkvarna, eller Husqvarna modell 24 som den egentligen heter, var en "beräknad slump".
Detta är den första veteranmotorcykel jag renoverar så jag ville inte ha något extra svårt. Dessutom ville jag att det skulle vara en motorcykel där det finns delar att hitta om jag behövde det. Till sist var det tvunget att vara en motorcykel som jag tycker är riktigt fin!

2009-12-26

Motorrenovering Del 4 - uppfräschning

Jag erkänner, det kan bli lite segt med "före-efter" bilder efter ett tag. Men är skillnaden så här stor är det svårt att låta bli.

Före:














Efter:













Sen kommer man ju osökt in på diskussionen om den glasblästrade ytans företräden. Det finns folk som inte tycker om den och anser att den inte hör hemma på en motorcykel som skall se original ut. Och det måste jag väl tillstå att om jag renoverade en Merkel från -28 så skulle jag tänka mig för en gång till. På denna brukshoj så har jag inga sådana dubier.
Att blästra ett vevhus är ju åxå lite vanskligt med tanke på alla lager som finns där och att det är i stort sett omöjligt att få bort allt glas. Jag skall ju byta alla lager och det är just inte mycket kanaler och andra skrymslen i denna så det bör inte vara något problem.

Den här är bara rengjord på det gamla viset. Ingen blästring här. Jag tänker inte plocka isär den mer än så eftersom den känns tillräckligt bra. Väldigt lite "vick" och inget glapp i vevstakens längdled.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar