Efter många års velande slog jag äntligen till.
En Svartkvarna "i lådor" inköptes av en hedersman i Torsby.

Att valet föll på en Svartkvarna, eller Husqvarna modell 24 som den egentligen heter, var en "beräknad slump".
Detta är den första veteranmotorcykel jag renoverar så jag ville inte ha något extra svårt. Dessutom ville jag att det skulle vara en motorcykel där det finns delar att hitta om jag behövde det. Till sist var det tvunget att vara en motorcykel som jag tycker är riktigt fin!

2009-12-27

Lagerarbetare

Att ta ut lager är inte min favoritsysselsättning.
Inte "blinda" lager i alla fall dvs de som sitter så man bara kommer åt dom från ett håll och därmed inte går att värma/knacka ut. OK, ett fick jag loss på det viset - 6 kvar.
Husqvarna föreslår att man värmer blockhalvorna till 150 grader och slår halvorna mot ett plant träunderlag. Bra idé men inte tillräckligt bra för lager som suttit i 65 år. Tre lager lossnade visserligen på det viset efter mycket stor tvekan men det var tre kvar.
Ett fick jag loss genom att ta en expanderande gummigrej (som egentligen är till för att hålla sandpappersrullar - roterande sandpapper till borrmaskinen) och fästa den på en glidhammare. Mycket jobb för lite resultat - två kvar.
Sen ringde Tobbe och undrade varför jag inte svetsat fast muttrar direkt på de återstående 2 kullagrena och dragit ut dom med glidhammaren. Och eftersom jag inte hade något bra svar så gjorde jag det.













(Skulle ni tro mig om jag sa att den fastbrända bruna sörjan är saften från ett fruset plommon som jag kylde ner lagret med?)














VARFÖR SVETSADE JAG INTE DIREKT!!?

Äntligen tomt i hålen...













Nu är det dags att rengöra och diska halvorna riktigt noga så varenda liten glaskula försvinner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar