Efter många års velande slog jag äntligen till.
En Svartkvarna "i lådor" inköptes av en hedersman i Torsby.

Att valet föll på en Svartkvarna, eller Husqvarna modell 24 som den egentligen heter, var en "beräknad slump".
Detta är den första veteranmotorcykel jag renoverar så jag ville inte ha något extra svårt. Dessutom ville jag att det skulle vara en motorcykel där det finns delar att hitta om jag behövde det. Till sist var det tvunget att vara en motorcykel som jag tycker är riktigt fin!

2009-12-12

Man blir lack!

Att det skall vara så svårt att fatta hur tanken skall vara lackad!
Den gula linje-dekoren går på vissa Svartkvarnebilder som en båge längs överkanten.
Som på denna bild jag lånat från den trevliga hemmisen "Skinnknutten Bror":

















På andra går den gula dekoren runt hela sidan. För er som just förlorat färgseendet så menar jag den ljusa randen som är som ett ägg på sidan av tanken:















What gives? Årsmodellskillnader?
Hur kan det varar så jämrans svårt att hitta sån basal info om cyklar som gjorts i Sverige?

1 kommentar:

  1. Hejsan,

    Tänkte höra med dig här, håller på med en totalrenovering av en Gammal 35SV /1931 och står i princip inför lackering i dagsläget.. Har du något tips på var man kan inlämna tankhalvorna och få ett riktigt bra originalartat resultat..Är ju inte bara att gå loss med färgsprutan när det ska till logga och ornamenteringar

    Mvh / Nils

    SvaraRadera