Efter många års velande slog jag äntligen till.
En Svartkvarna "i lådor" inköptes av en hedersman i Torsby.

Att valet föll på en Svartkvarna, eller Husqvarna modell 24 som den egentligen heter, var en "beräknad slump".
Detta är den första veteranmotorcykel jag renoverar så jag ville inte ha något extra svårt. Dessutom ville jag att det skulle vara en motorcykel där det finns delar att hitta om jag behövde det. Till sist var det tvunget att vara en motorcykel som jag tycker är riktigt fin!

2010-05-09

Quantum leap

Det är otroligt vad ett par timmars sammanhängande tid kan göra. Det är inte ofta jag har det så det gäller att njuta när tillfälle ges.

Idag var det kopplingens tur att hitta tillbaka in i motorn.
Och här har vi dagens bricka, uppfräshade och fina:













Först in med frikopplinsstänger, distanshylsa, kopplingskrans med centrum etc. Vevens kedjekrans tillsammans med primärdrivningskedjan gled åxå på plats.













Sen i med lameller (korken är fin så den bytte jag inte) och fjäderhus. Här är visst packningen påsatt åxå, med en ultratunn "Hylomar" film.













Med 8 mm spel på frikopplingsarmen...













...och ett lyft på 2 mm är allt enligt "specen". Det verkar som om någon från apornas planet spänner frikopplingsarmen!
Det är härligt att sätta ihop saker så här, när allting är är så rent att man kan göra det på matbordet och alla gängor är så fräsha att man man drar med fingrarna "till stopp"! En tunn 5-56 hinna är allt som kladdar (utom fettet i lagrena förstås...)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar