Efter många års velande slog jag äntligen till.
En Svartkvarna "i lådor" inköptes av en hedersman i Torsby.

Att valet föll på en Svartkvarna, eller Husqvarna modell 24 som den egentligen heter, var en "beräknad slump".
Detta är den första veteranmotorcykel jag renoverar så jag ville inte ha något extra svårt. Dessutom ville jag att det skulle vara en motorcykel där det finns delar att hitta om jag behövde det. Till sist var det tvunget att vara en motorcykel som jag tycker är riktigt fin!

2010-05-10

Motorn klar!!!

Jag är tokigt nöjd!

7 kommentarer:

  1. Hej,
    Fortsätt vara toknöjd ett tag, det har du gjort dig förtjänt av. Den är riktigt snygg!!

    Men ska det inte vara pinnbultar till transkåpan?

    Mvh,
    Christer

    SvaraRadera
  2. Jo, så är det. Pinnbultarna är för dåliga för att sätta tillbaka så jag har satt dit transkåpan temporärt med vanlig bult, som jag skrev i "Vilken kick" posten för ett par dagar sedan. Det är likadant med insuget, men det går inte att se på den bilden. Jag har dock ingen stång som passar att gänga upp just nu så det får vänta.
    Det som jag ändå är mest nöjd med syns inte heller på bilden. Att allt går så mjukt och känns så "tight" (förutom möjligen ett mikro-slack i primärdrivningskedjan).
    Ska man vara noga så sitter ju inte kicken på plats heller, så riktigt klar är den inte...

    Har du en Svartkvarna Christer?

    SvaraRadera
  3. Jag kom på att du nämnde "några bultar" efter att jag tryckt sänd... Jag tror det var för att det var så många bultar iskruvade som jag fick för mig att det inte var tillfälligt.

    Syftet var ju dock att berömma ditt arbete, inte att klanka...

    Primärkedjan är väl svår att få exakt? Den är visserligen extremt kort, men det finns väl ingen som helst möjlighet att justera den?

    Jag har 2 Svartqvarnor, köpte dem tillsammans. Kan tänka mig att de såldes i par pga att en var tänkt som delar till den
    andra, eller möjligen identitetskris på den ena, dvs den saknar papper. Nu är det så att den som har gammal regplåt har
    en alldeles underbar patina, och den utan identitet är omlackad och tjusig. Jag är lite sugen på att få liv i båda. Ell
    er rättare sagt den patinerade går bra att köra med, men med den andras motor. Håller på att fixa den motorn som hör til
    l den patinerade. Jag gör nog ordning på båda och hoppas att det går att få in den identitetslösa i registret på något sätt. Annars har jag väl en registrerad och en oregistrerad...

    Mvh,
    Christer

    SvaraRadera
  4. Kul!
    Vad är det för årsmodeller?

    Bor du i Uppsala/Stockholms-trakten skulle vi kunna ta en kopp nångång och prata lite veteran-mek!

    Nej, primärkedjan är kanske en aning uttänjd, men långt ifrån en hel länk så det går inte att göra nått.

    SvaraRadera
  5. Jag kan ha fel, men jag har fått för mig att alla är 1946. Den jag har papper på står det i rutan "fabrikat, typ, årsmodell" "Husqvarna nr 24 1946", men intyget är daterat 17 maj 1949. Första notering är daterad 8.6.49. Jag antar att den är tillverkadd och registrerad 1949, men att årsmodellen är oförandrat 1946?

    Den andra är ju identitetslös, men jag har beställt utdrag från Husqvarna museet. Det framgår väl när jag får det. Den saknar ramnummer också(!), men morornummret är lägre än den som är reggad 49.

    Hur gammal är din? Det kanske står någonstans förresten, jag har inte läst allt.

    Jag bor utanför Örebro, så det är en bit tyvärr. Nästan väl långt för en Svartqvarna utflykt också.

    Mvh,
    Christer

    SvaraRadera
  6. Hm, jag var i Örebro häromdan...
    Min är en 46:a.
    Även om det inte hände mycket under de år den gjordes så stoppades det in lite rödkvarna grejor i motorn, kickmekanism bl.a. Sen undrar jag hur det är med lackeringen. Tankens rand eller "ägg", hjulens "pin-stripe" osv. Har ingen koll på om det är årsmodellrelaterat.
    Det skulle vara kul att lyssna på någon som har koll. Hör av dig om du hittar något om det!

    SvaraRadera
  7. Tjenare jag har oxå en modell 24 1946 du vet man ser att det är 46 delad bakskärm om man skulle få punka var det bar o vika upp skärmen så vart det smidigt o få ut 21 tummarn är det någon som kan svara på hur många såna här tryck stänger sitter det i döm ja kan bara hitta 2 nu men det lär väl vara en till

    SvaraRadera