Efter många års velande slog jag äntligen till.
En Svartkvarna "i lådor" inköptes av en hedersman i Torsby.

Att valet föll på en Svartkvarna, eller Husqvarna modell 24 som den egentligen heter, var en "beräknad slump".
Detta är den första veteranmotorcykel jag renoverar så jag ville inte ha något extra svårt. Dessutom ville jag att det skulle vara en motorcykel där det finns delar att hitta om jag behövde det. Till sist var det tvunget att vara en motorcykel som jag tycker är riktigt fin!

2010-05-16

Dags att visa färg!

Jag hade slipat ramen i stort sett klart redan i höstas, men en sista insats med sandpappret för att få färsk slipyta, och inga sliprepor annat än från 400 papper, ville jag göra (överkurs med tanke på den lack jag arbetar med?)

Sedan var det dags att lägga första lacken för säsongen, och det på en ram! Det är inte helt lätt att lacka ramar tycker jag. Svårt att bestämma i vilket ordning man lackar alla rören. Lätt att det blir för tjockt i skarvarna när man kommer tillbaka till samma ställe, och att det då börjar rinna.
Första lagret läggs med en etsande grundfärg, det man använder på "naken" plåt för att det skall fästa så bra som möjligt. Jag har inte använt denna tidigare och det visade sig att den var väldigt lättsprutad. Flöt ut bra utan rinn-tendenser.
I original har Svartkvarnan ingen grundfärg. Svart rakt på bara. Det kanske gick med den lack man använde då men är inte optimalt med dagens lacker i alla fall.













Sedan var det dags att återge ramen sin forna glans. Lacken jag använder är en 2-komponents härdlack som man på Uppsala Bilfärg kallar "lastbilslack". Det är en lite tåligare lack, men kanske utan det där riktiga djupet. Perfekt för en Svartkvarna med andra ord.
Detta är en lack-sort jag är bekant med och den svek mig inte denna gång heller. Det går att lägga tjockt med denna lack utan att den rinner, om det är ca 20 grader i luften. Två lager med nån halvtimmes mellanrum blir perfekt.













Det blev bra.
Det svåra nu är att ha tålamod och vänta med monteringar tills lacken har härdat ut ordentligt.

Det är inte bara lacken som behöver härda ut förresten. Familjen behöver åxå visa ett visst tålamod. Det är för kallt i min "verkstad" för att det skall härda optimalt...

















Men har inte alla en torkande hojram i badrummet då och då?

7 kommentarer:

  1. Jag kanske kan fresta herrn med en thinnerdoftande cykelram som surr?

    SvaraRadera
  2. hör av Dig till mig, jag kan skicka resterande originaldelar till dig helgen efter midsommar.
    Ulf (hedersman från Torsby)
    tel 070-670 97 34

    SvaraRadera
  3. Funderar själv på att skaffa en svartkvarna, är en rookie i veteran svängen, undrar om du vet fler objekt? Kanske fel ställe att lägga in detta... /Fredde

    SvaraRadera
  4. Neeej!!!
    Ulf!
    Sjutton åxå!
    Jag har inte haft tid att renovera nått sista månaden - och inte varit inne här heller.

    Nåja, jag kanske kommer en sväng till Ekshärad i Augusti.



    Fredde: håll koll på blocket, det dyker upp objekt ibland.

    SvaraRadera
  5. Det här var kul att läsa. Jag tror jag måste konsultera dig lite rörande mina egna projekt...

    SvaraRadera
  6. Fyra år för sent antar jag?
    Var tog "kvarnsten" vägen? En underbar historia om svartqvarnan som är värd ett slut!
    Här precis köpt ett eget objekt, en 47:a.
    /KA Uppsala.

    SvaraRadera