Efter många års velande slog jag äntligen till.
En Svartkvarna "i lådor" inköptes av en hedersman i Torsby.

Att valet föll på en Svartkvarna, eller Husqvarna modell 24 som den egentligen heter, var en "beräknad slump".
Detta är den första veteranmotorcykel jag renoverar så jag ville inte ha något extra svårt. Dessutom ville jag att det skulle vara en motorcykel där det finns delar att hitta om jag behövde det. Till sist var det tvunget att vara en motorcykel som jag tycker är riktigt fin!

2009-09-25

Första steget

Originalplanen är att göra renoveringen i denna ordning:
1. Ta bort lack och lacka om alla lackade delar
2. Ytbehandla alla "kromade" delar. (jag vet inte om det är krom eller förnickling)
3. Ekra hjul
4. Renovera bromsar
5. Elsystemet inklusive lampa och baklyse
6. Motorrenovering

Detta kommer spricka och dessutom brytas ner i delprojekt men man måste ju ha nån slags plan.

Alltså plockade jag bort ALLT löst på ramen.
Här är jag en bit på väg. Gaffel och styrhuvud borta men motorfästen, fotpinnar, "bromsmekanism" och styrhuvudets lagerbanor återstår.














ALL färg skall bort!
Jag är i den lyckliga sitsen att det inte finns mycket till originalfärg att bevara så jag behöver inte ta ställning till om man skall renovera till bruksskick eller nyskick. I princip tycker jag att det skulle vara synd om alla gamla cyklar i fint använt skick gjordes om till nyskick, men som sagt - jag har inget val eftersom fejkpatina är det töntigaste jag vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar